Luni, 21 ianuarie, angajații IMSP Spitalul Clinic Municipal Bălți au fost binecuvântați prin stropire cu apă sfințită de către preotul bisericii sf.MMcPantelimon, Anatol Spătaru.

„Această sărbătoare nu sfin­țește doar pe om, ci sfințește și natura. S-a atins Creatorul de creație și de aceea râul Iordan și-a întors cursului înapoi, adică a dat o dovadă că și natura înconjurătoare își recapătă starea ei dintru început, de sfințenie. Materia a câștigat prin Botezul Domnului posibilitatea aceasta de a deveni purtătoare de har și s-a sfințit întreaga lume. Ne-am rugat acum lui Dumnezeu ca să coboare pe Duhul Sfânt și să transforme apa aceasta dintr-o materie pe care El ne-a rânduit-o ca principiul vieții și al curăției, în principiul vieții spirituale, nu doar să curețe necurăția vieii și a trupului, ci să înlăture orice fel de înrâurire a diavolului asupra ființei umane și să sfințească întreaga natură”, a menționat preotul.

Directorul IMSP Spitalul Clinic Bălți, Serghei ROTARI, a mulțumit preotului pentru urările de bine aduse.

Este de menționat că, Sărbătoarea Bobotezei este amintită din secolul al II lea, la Sfântul Clement Alexandrinul. Menţionăm că în primele secole, Boboteaza era sărbătorită împreună cu Naşterea Domnului, pe 6 ianuarie. Începând cu secolul al IV lea, cele două sărbători au fost despărţite: 25 decembrie fiind data stabilită pentru prăznuirea Naşterii Domnului şi 6 ianuarie pentru Botezul Domnului.

Pe 6 (19) ianuarie prăznuim Botezul Domnului, cunoscut în popor sub denumirea de Bobotează. Botezul Mântuitorului în Iordan, poartă şi denumirea de „Epifanie” sau „Teofanie”, termeni care provin din limba greacă şi înseamnă „arătare”, „descoperire”. De ce arătare sau descoperire?

Pentru că în momentul în care Hristos a fost botezat, cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a coborât în chip de porumbel şi a stat peste El, iar Tatăl a mărturisit: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit!” (Matei 3, 17).În acest sens, Sfântul Ioan Gura de Aur spune: „Hristos n-a ajuns cunoscut tuturor când S-a nascut, ci când S-a botezat”.

În ajunul şi în ziua de Bobotează, în toate bisericile ortodoxe, cu puterea Duhului Sfânt, la rugăciunile arhiereilor şi preoţilor se sfinţeşte Agheasma Mare.

Creştinii ortodocşi gustă pe nemâncate din Agheasma Mare timp de opt zile. Agheasma Mare este folosită, în Ajunul Bobotezei, la sfinţirea caselor credincioşilor şi locuitoror acestora. Tot cu ea se stropesc şi lucrurile care trebuie binecuvântate sau sfinţite, cum ar fi: binecuvântarea şi sfinţirea prapurilor, sfinţirea crucii şi a troiţelor, a clopotului, a vaselor şi veşmintelor liturgice, sfinţirea icoanelor, a bisericilor, a antimiselor şi a Sfântului şi Marelui Mir.