Carantina și autoizolarea la domiciliu poate condiționa o alimentație în exces, inclusiv și sporirea consumului de alimente nesănătoase. Astfel de modificări ale comportamentului  alimentar și sedentarismul ar putea avea un efect negativ și de lungă durată asupra sănătății fizice, mentale și a bunăstării generale a populației.

Pentru a preveni alimentația în exces și a evita risipa de alimente:

  • Faceți un plan înainte de merge la cumpărături și procurați în cantități rezonabile doar ceea de ce aveți nevoie;
  • Pentru consumul imediat, optați pentru alimentele proaspete;
  • În cantități rezonabile procurați produse cu un termen de valabilitate mai îndelungat (legume și fructe congelate, conserve de pește și legume, etc.);
  • Gătiți acasă.

IMPORTANT: Atunci când pregătiți bucatele trebuie să urmați practicile bune de igienă personală, de manipulare și prelucrare a produselor alimentare.

Principiile cheie de siguranță a alimentelor includ:

  • spălarea mâinilor, a bucătăriei și ustensilelor;
  • spălarea minuțioasă a legumelor și fructelor;
  • separarea produselor crude de bucatele gătite, în special carnea crudă, peștele de produsele proaspete, gătite, sau bucatele pentru alimentația copiilor mici;
  • prepararea termică adecvată a bucatelor, în special, a cărnii, peștelui, ouălor;
  • păstrarea alimentelor la temperaturi sigure, fie sub 5 ° C sau peste 60 ° C și utilizarea apei potabile sigure pentru băut și prepararea bucatelor.

Pentru a adopta un comportament alimentar sănătos:

  • Fiți conștienți la dimensiunile porțiilor. Reduceți din cantități dacă sunteți insuficient activi.
  • Respectați regimul obișnuit de alimentație: 3 mese principale la aceeași oră în cantități moderate. Încercați să vă stabiliți un mod normal de alimentare și să evitați prea multe gustări ambalate procesate – acum stați sau lucrați de acasă.
  • Optați pentru alimentele bogate în fibre, cum ar fi fructele și legumele, cerealele și alimentele integrale ce includ: ovăsul, pastele și produsele de panificație din făină integrală, orezul integral, pentru a vă menține un sistem digestiv sănătos.
  • Limitați aportul de sare: se recomandă consumul sub 5 g de sare pe zi. Înlocuiți sarea cu condimente aromatice.
  • Reduceți la minimum consumul de alimente ultra-procesate și zaharoase (de ex. biscuiți, musli, cereale zaharoase, etc.). Limitați aportul de zahăr: se recomandă de consumat nu mai mult de 6 lingurițe de zahăr sau 25 g pe zi. Înlocuiți dulciurile cu fructe proaspete sau congelate.
  • Limitați aportul de grăsimi, îndeosebi grăsimi trans (hidrogenate). Optați pentru grăsimi nesăturate (sănătoase), bogate în Omega 3 – din pește, uleiuri vegetale, semințe, nuci, ouă, etc.
  • Nu întrați în panică dacă nu găsiți un aliment în supermarket – fiți creativ. Pastele și orezul pot fi adesea înlocuite cu cartofi, pâine, ciuperci sau boboase bogate ăn proteine (linte, năut, mazăre, fasole).

– Hidratați-vă regulat, consumați min 1,5-2 litri de apă. Apa potabilă sigură – este cea mai sănătoasă opțiune pentru hidratare. Ceaiul și cafeaua de asemenea sunt băuturi recomandate 1- 2 ori pe zi, consumul de lichide trebuie completat cu cel de fibre.

– Evitați sau reduceți la minim consumul de alcool. Alcoolul slăbește imunitatea, astfel se reduce capacitatea organismului de a face față infecțiilor, inclusiv cu COVID – 19. De asemenea, contribuie la creșterea simptomelor de depresie, anxietate, a fricii și panicii – simptome care se pot intensifica în timpul autoizolării.

– Profitați de opțiunile de livrare a alimentelor la domiciliu, respectând condițiile de inofensivitate și siguranță a alimentelor la preparare, păstrare și livrare.

Produsele și bucatele livrate trebuie să fie inofensive, ceea ce presupune:

  • respectarea regulilor sanitaro – igienice la toate etapele de pregătire a bucatelor (calitatea materiei prime, modul de preparare, condițiile de păstrare și transportare);
  • la livrarea și transportarea la temperaturi sigure (sub 5 ° C sau peste 60 ° C);
  • alegeți bucate sănătoase: salate proaspete, pește, carne la grătar, sau coaptă, deserturi din fructe cu conținut redus de zahăr, etc.

– Savurați mesele în sânul familiei

  • Timpul petrecut cu familia este o oportunitate importantă pentru părinți de a fi un exemplu pentru copii în adoptarea unui comportament alimentar sănătos și reguli esențiale de igienă și siguranță alimentară.
  • Dacă nu aveți experiență în arta gătitului, accesați de pe platformele online rețete sănătoase și delicioase și implicați membrii familiei la prepararea bucatelor.