Fondată  în 2000, la inițiativa Federației Mondiale a Inimii (FMI), Ziua Mondială a Inimii este marcată în fiecare an, la 29 septembrie, și constituie cea mai mare platformă din lume pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la bolile cardiovasculare, inclusiv bolile de inimă și accidentul vascular cerebral.

În luna mai 2012, liderii mondiali s-au angajat să reducă mortalitatea prematură globală provocată de bolile netransmisibile cu 25% până în 2025, iar bolile cardiovasculare sunt responsabile pentru aproape jumătate din totalul acestor decese, devenind cel mai de temut ucigaș din lume.

Și în Republica Moldova bolile cardiace și cerebral vasculare (BCV) se plasează constant pe primul loc printre cauzele de deces, iar constituind cca 57% din mortalitatea totală, acest nivel rămâne stabil înalt pe parcursul ultimilor două decenii în pofida faptului că în ultimii ani se atestă o descreștere lentă a ratei mortalității de la 676,0 cazuri la 100 mii locuitori în 2007 până la 605,4  la 100 mii locuitori în 2017.

În structura deceselor cauzate de bolile sistemului cardiovascular (circulator) predomină: cardiopatia ischemică (51%), bolile cerebral vasculare (25,8%), infarctul miocardic acut (9,1%), cardiopatia hipertensivă (9,6%).

Ziua Mondială a Inimii informează oamenii din întreaga lume, că bolile cardiovasculare, inclusiv bolile de inimă și accidentul vascular cerebral(AVC), sunt principala cauză a morții din lume, care revendică 17,7 milioane de vieți în fiecare an, și subliniază acțiunile pe care indivizii le pot lua pentru a preveni și controla BCV. Acest eveniment  – Ziua Mondială a Inimii întruchipează o campanie globală în care cardiologii, chirurgii cardiovasculari, medicii de familie, pacienții și membrii familiei lor, instituțiile de învățământ, guvernele din întreaga lume, precum și cetățenii pot lua parte la organizarea activităților, care vizează promovarea unei sănătăți cardiovasculare mai bune.

În acest an, campania  de Ziua Mondială a Inimii este axată pe realizarea a următoarelor obiective cheie:

  1. Să fie îmbunătățită sănătatea cardiovasculară. Campania a avut întotdeauna un accent puternic pe prevenire global, inclusiv și pe ceea ce pot face oamenii pentru a-și îmbunătăți sănătatea cardiovasculară. Menținând acest obiectiv și în acest an – 2018 – se insistă ca rolul profesioniștilor din domeniul sănătății să fie mai clar și mai prezent.
  2. Să fiți acționabili și relevanți. S-a dezvoltat o chemare clară la acțiune, care cere tuturor, de la persoane fizice și familii, la practicienii din domeniul sănătății și factorilor de decizie, să promită să-și îmbunătățească propria sănătate a inimii și a altora. În acest an – 2018 – se cere un angajament din inimă … pentru inima mea, pentru inima ta, pentru TOATE INIMILE noastre.
  3. Să fiți educați. A folosi Ziua Mondială a inimii ca platformă pentru a descoperi miturile despre bolile cardiovasculare.
  4. Să fiți inspirați. Povestirile personale despre bolile cardiovasculare ne permit sa vorbim despre factorii cheie de risc si tratamentele pentru BCV și AVC si cum să motivăm oamenii să facă schimbările comportamentale relevante.
  5. Să fiți partajabili. Campania include numeroase elemente care încurajează partajarea, dialogul și implicarea. Cu cât mai mult ne putem împărtăși și implica, cu atât mai mare este șansa pe care o avem pentru atingerea obiectivului fundamental – rezolvarea fiecărei probleme legate de inimă.

Tema din acest an a Zilei Mondiale a Inimii vizează marcarea și conectarea oamenilor care gândesc la fel. Este simplu, cald, emoțional și traductibil. Inima mea, inima ta este de a crea un sentiment de angajament în jurul valorii de problemele comune legate de sănătatea inimii. Este un concept care ne permite să educăm, să inspirăm și să motivăm oamenii să-și păstreze inima sănătoasă. Este personal și cuprinzător.

Este vorba despre a spune despre noi înșine, oamenilor de care ne interesează și indivizilor din întreaga lume: “Ce pot face acum să mă îngrijesc de inima mea … și de inima ta?”. De asemenea, rezonează cu medicii cardiologici și comunitatea medicală care se dedică în îngrijirea tuturor inimilor noastre.

Bolile cardiovasculare sunt astăzi cel mai mare și de temut ucigaș din lume. Însă nu trebuie să fie așa.  Făcând doar câteva modificări minore, în viața noastră, putem reduce riscul de boli de inimă și accident vascular cerebral, precum și a îmbunătăți calitatea vieții, astfel, promovând un bun exemplu pentru generațiile următoare.

În anul 2018, de Ziua Mondială a Inimii vor fi comunicate următoarele patru mesaje cheie:

  1. Ziua Mondială a Inimii este o sursă de inspirație pentru toată lumea să-și schimbe comportamentul și să-și îmbunătățească sănătatea inimii. Să diseminăm mesajul despre modul în care putem combate mortalitatea prematură cauzată de BCV, ucigașul numărul unu din lume.
  2. Inimă sănătoasă este bună pentru inima mea, pentru inima ta, pentru TOATE INIMILE noastre. Modificările minime a modului de viață pot face o diferență puternică pentru sănătatea inimii noastre: 30 de minute de activitate fizică pe zi, renunțarea la fumat și consumul unor alimente sănătoase pot ajuta la prevenirea bolilor de inimă și a accidentului vascular cerebral. Prin schimbul de cunoștințe, ne putem inspira reciproc pentru a deveni mai sănătoși.
  3. Toți avem un rol și, colaborând, putem ajuta oamenii să trăiască vieți mai lungi, mai bune și mai sănătoase. 80% dintre decesele premature, cauzate de BCV, ar putea fi evitate dacă sunt controlați cei patru factori principali de risc – consumul de tutun, dieta nesănătoasă, inactivitatea fizică și consumul nociv de alcool.
  4. Povara bolilor cardiovasculare poate fi redusă. Dar trebuie să acționăm cu toții acum. Persoanele fizice trebuie să-și asume controlul asupra propriei sănătăți a inimii prin înțelegerea riscului propriu și a familiilor lor de a provoca BCV, și de a acționa pentru a-l îmbunătăți. Guvernele și ministerele sănătății – trebuie să înțeleagă cu exactitate amploarea problemei prin investiții în supravegherea și monitorizarea bolilor cardiovasculare.

În plus, la aceste mesaje, vom folosi, de asemenea, campania pentru a dezvălui miturile, cum ar fi: dacă am avut hipertensiune ar fi evidentă; atâta timp cât sunt activ, mănânc bine și nu fumez, este puțin probabil să sufer de boli de inimă … Abordarea și dezvăluirea miturilor ne va ajuta să subliniem necesitatea de a acționa pentru îmbunătățirea sănătății inimii în întreaga lume și să rezonăm cu jurnaliștii și cu mediile sociale pentru a răspândi mesajele noastre și mai larg.

BCV este principala cauză a decesului și a dizabilității în lume, ucigând 17,5 milioane de persoane pe an. Aceasta este o treime din totalul deceselor de pe planetă și jumătate din totalul deceselor cauzate de bolile netransmisibile. Aproximativ 80% din aceste decese se înregistrează în țările cu venituri mici și medii, unde resursele umane și financiare sunt cel mai puțin capabile să abordeze sarcina BCV.

Factori de risc cardiovascular

 

Există mulți factori de risc asociați cu boli de inimă și accident vascular cerebral.

Unii factori de risc, cum ar fi istoricul familial, nu pot fi modificați, în timp ce alți factori de risc, precum hipertensiunea arterială, pot fi modificați prin tratament.

Factorii de risc modificabili includ:

  • Inactivitate fizică.
  • Dieta nesănătoasă.
  • Creșterea tensiunii arteriale.
  • Consumul de tutun.
  • Colesterolul.
  • Obezitatea și excesul de greutate.

Factorii de risc nemodificabili includ:

    • Istorie de familie.
    • Diabet.

Alți factori de risc nemodificabili obișnuiți includ:

  • Vârsta: îmbătrânirea este un factor de risc pentru BCV; riscul de accident vascular cerebral se dublează la fiecare deceniu după vârsta de 55 de ani.
  • Sex: bărbații sunt la un risc mai mare de boli de inima decât femeile în pre-menopauză. Dar odată cu menopauza, riscul unei femei este similar cu a bărbatului. Riscul de accident vascular cerebral este similar pentru bărbați și femei.
  • Etnicitate: originea etnică joacă un rol. Persoanele cu origini africane sau asiatice sunt la riscuri mai mari de a dezvolta BCV decât alte grupuri rasiale.
  • Starea social-economică: sărăcia mărește riscul de boală de inimă și accident vascular cerebral. O viață cronic stresantă, izolarea socială, anxietatea și depresia crește riscul BCV.

Povara bolilor cardiovasculare poate fi redusă, însă pentru asta trebuie să acționăm cu toții acum:

  • Persoanele fizice trebuie să își asume controlul propriei sănătăți a inimii, împărtășind puterea prin înțelegerea riscului propriu, al familiilor lor și a riscului de BCV, și acționând pentru a-l îmbunătăți.
  • Guvernele și ministerele sănătății trebuie să înțeleagă cu exactitate amploarea problemei prin investiții în supravegherea și monitorizarea bolilor cardiovasculare.
  • Țările trebuie, de asemenea, să pună în aplicare intervenții la nivelul întregii populații, pentru a reduce BCV, incluzând:
  • Politici comprehensive de control al tutunului.
  • Taxe pentru reducerea consumului de alimente bogate în grăsimi, zahăr și sare.
  • Promovarea mobilității prin plimbări, ciclism, mersul pe jos la și de la serviciu, pentru a crește activitatea fizică.
  • Strategii de reducere a consumului nociv de alcool.
  • Implementarea alimentației sănătoasă în instituțiile pentru copii.

 

Recomandări pentru populație
 Medicii specialiști vor promova printre populație informații relevante, precum:

Făcând doar câteva mici schimbări în viața noastră, putem trăi cu toții vieți mai lungi, mai bune și mai sănătoase.

Ziua Mondială a Inimii este o ocazie să faci o promisiune … o promisiune de a găti și de a mânca mai sănătos, de a face mai multe exerciții fizice și de a încuraja copiii să fie mai activi, să spună nu fumatului și să îi ajutați pe cei dragi să se oprească de fumat.

O promisiune simplă pentru inima mea, pentru inima ta, pentru toate inimile noastre:

  • Nu consumați băuturile dulci și sucurile de fructe – alegeți în schimb apă sau sucuri neîndulcite.
  • Schimbați fructele dulci, zaharoase pentru fructele proaspete ca o alternativă sănătoasă.
  • Încercați să mâncați câte 5 porții de fructe și legume pe zi – ele pot fi proaspete, înghețate, conservate sau uscate.
  • Reduceți consumul de alcool.
  • Încercați să limitați produsele alimentare procesate și preambalate care sunt adesea bogate în sare, zahăr și grăsimi.
  • Dezvoltați și implementați școlile, care promovează sănătatea.

Promite să devii mai activ

  • Faceți cel puțin 30 de minute de activitate fizică, de intensitate moderată, de 5 ori pe săptămână.
  • Faceți, activitate fizică viguroasă de cel puțin 75 de minute pe parcursul săptămânii.
  • Jocul, mersul pe jos, lucrul în casă, dansul – toate contează!
  • Fiți mai activi în fiecare zi – urcați scările, mergeți pe jos sau cu bicicleta, în loc să conduceți.
  • Faceți exerciții cu prietenii și familia – veți fi mai motivați și mai distractivi!

Promite să spui nu fumatului

  • Este cel mai bun lucru pe care îl faci pentru a-ți îmbunătăți sănătatea inimii.
  • În termen de 2 ani de la renunțare, riscul de boală cardiacă coronariană este redus substanțial.
  • În decurs de 15 ani, riscul de BCV revine la cel al unui nefumător.
  • Expunerea la fumatul pasiv este, de asemenea, o cauză a bolilor de inimă la nefumători.
  • Deci, renunțând (sau nu începând în primul rând) – nu numai că îți vei îmbunătăți sănătatea, dar și sănătatea celor din jurul tău.
  • Dacă aveți probleme cu abandonul fumatului, cereți sfatul unui profesionist, care furnizează servicii de consiliere la acest subiect ce ține de viciul fumatului.